إعجاب واحد (1)
ممتاز معظم الملفات الكود ال فيها رائع بس ناقصة بعض الاسطر
خليني اوضحها…
بالنسبة لملف shape
*الشكل واللون والمكان والحجم كمان هيتغيروا ف كل مرة ينزل من فوق.
بالتالي احنا عاوزين ميثود يعمل الحركة دي كل منستدعيها.
def appear(self):
self.shape(random.choice(self.shapes)) # change the shape
self.color(random.choice(self.colors)) # change the color
self.goto(random.randint(-300,300),350) # change the position
random_size = random.uniform(0.5,5)
self.shapesize(random_size, random_size) # تعيين حجم الشكل بشكل متناسق
اما ملف اللاعب فهو صحيح …
بس رجعي سطر التحقق وخليه صح عشان ميطلعش بره اللعبة
if self.xcor() < 300 :
بعد كدا ملف لوحة الاهداف
المفروض برضو يكون فيه ميثود لزيادة النقط (بالضبط زي ميثود total-score) وميثود لاعادة الاسكور الي 0
كل ما المستخدم يلتقط شكل معين نزوده عدد معين من النقط.
بالتالي الميثود دي هنمررلها parameter يكون عبارة عن النقط ال هياخدها المستخدم.
def increase_score(self,point):
self.score += point
self.update_score()
الملف الرئيسي بقي
هنا بقي هيكون فييه كل التحققات : هتكون عبارة عن nested
ف الاول هنمسح الاوبجك ال ف اللوب دا
وهنمسح المتغير score game >>دا مكانه ف ملف الاسكور
ثم نتحقق
لو المسافه بين المستخدم والشكل اقل من 50
نشوف بقي لو الشكل مثلث نستدعي ميثود زياده الاسكور ونديها argument عباره عن رقم 2
لو الشكل مربع المستخدم ياخد 4 نقط وهكذا…
إعجابَين (2)
شكرا جزيلا جزاك الله كل خير ربي ينورك
إعجابَين (2)
عفوا
اللهم امين يرب .
إعجابَين (2)