إضافة صوت لمشروعك 🐍

لإضافة المزيد من الحماس والاثارة لمشروعك بوضع صوت للعبة
إليك مكتبة من اشهر المكتبات في بايثون هو pygame
احد استخدامتها هو ادارة وتشغيل الصوت
وذلك عن طريق module بداخلها تسمي mixer
فهي تتضمن مجموعة من الوظائف والكلاس والتي تسمح بإدارة الصوت وتشغيله


طريقة التثيب كالمعتاد باستخدام مدير الحزم pip

pip install pygame

بكدا نكون ثبتنا المكتبة عندنا


ازاي تستورها ؟
عن طريق كلمة import

import pygame

مش هنحتاج من المكتبة غير الموديول mixer فقط بالتالى هتكتب الكود بالشكل دا

from pygame import mixer

كدا احنا بنقول لبايثون من مكتبة pygame استوردي الموديول mixer


بعد كدا محتاجين نهيئ الموديول mixer

mixer.init()

الدالة init() تستخدم لتهيئة واعداد المواد الازمة لتشغيل وحدة الصوت mixer


بداخل الموديول أو الملف mixer كلاس اسمه Sound
الكلاس دا هو المسئول عن تحميل وتشغيل ملف الصوت
ف هنستدعيه من الملف mixer بالشكل ده

from pygame.mixer import Sound

انت بتقول لبايثون
من داخل المكتبة pygame ادخليلي علي الملف ال اسمه mixer هاتيلي منه الكلاس ال اسمه Sound.
لان زي ما المستر قال سابقا مينفعش تنادي ع الداله مباشرة …لازم تدخل البيت من بابه


بعد كدا هناخد اوبجكت من الكلاس ال استوردناه ونديله الملف الصوتي ك argument
يعني هنعمل اوجكت عباره عن ملف صوتي

soun_file= Sound(مسار الصوت بالامتداد)

واخير هنشغل الصوت عن طريق ميثود اسمها play()
ونديها argument بعدد مرات التشغيل

file_sound.play(-1)

-1 تعني تشغيل الصوت باستمرار
وبسكدا :ok_hand: :face_holding_back_tears:


# استراد المكتبة والموديول والكلاس
from pygame import mixer
from pygame.mixer import Sound
# تهيئة الموديول
mixer.init()

# عمل اوبجيكت من الكلاس  Sound
file_sound = Sound("music.mp3")
# تشغيل الملف الصوتي (الاوبجيكت)
file_sound.play(-1)
8 إعجابات

جدا استفدت من شرح حضرتك لادراج الصوت للعبة يجزاك الف خير بارك الله فيك :rose: :smiling_face_with_three_hearts:

3 إعجابات

شغل فاخر من الاخر
تسلم :heart::heart::heart:

3 إعجابات

انا ال سعيد جدا اانك استفدت ي اخي :heart::heart::heart:
اللهم آمين يارب :heart:

إعجابَين (2)

شكرا لك ي اخي هيثم :heart::heart:
اتمني تكون استفدت

3 إعجابات