لإضافة المزيد من الحماس والاثارة لمشروعك بوضع صوت للعبة
إليك مكتبة من اشهر المكتبات في بايثون هو pygame
احد استخدامتها هو ادارة وتشغيل الصوت
وذلك عن طريق module بداخلها تسمي mixer
فهي تتضمن مجموعة من الوظائف والكلاس والتي تسمح بإدارة الصوت وتشغيله
طريقة التثيب كالمعتاد باستخدام مدير الحزم pip
pip install pygame
بكدا نكون ثبتنا المكتبة عندنا
ازاي تستورها ؟
عن طريق كلمة import
import pygame
مش هنحتاج من المكتبة غير الموديول mixer فقط بالتالى هتكتب الكود بالشكل دا
from pygame import mixer
كدا احنا بنقول لبايثون من مكتبة pygame استوردي الموديول mixer
بعد كدا محتاجين نهيئ الموديول mixer
mixer.init()
الدالة init() تستخدم لتهيئة واعداد المواد الازمة لتشغيل وحدة الصوت mixer
بداخل الموديول أو الملف mixer كلاس اسمه Sound
الكلاس دا هو المسئول عن تحميل وتشغيل ملف الصوت
ف هنستدعيه من الملف mixer بالشكل ده
from pygame.mixer import Sound
انت بتقول لبايثون
من داخل المكتبة pygame ادخليلي علي الملف ال اسمه mixer هاتيلي منه الكلاس ال اسمه Sound.
لان زي ما المستر قال سابقا مينفعش تنادي ع الداله مباشرة …لازم تدخل البيت من بابه
بعد كدا هناخد اوبجكت من الكلاس ال استوردناه ونديله الملف الصوتي ك argument
يعني هنعمل اوجكت عباره عن ملف صوتي
soun_file= Sound(مسار الصوت بالامتداد)
واخير هنشغل الصوت عن طريق ميثود اسمها play()
ونديها argument بعدد مرات التشغيل
file_sound.play(-1)
-1 تعني تشغيل الصوت باستمرار
وبسكدا
# استراد المكتبة والموديول والكلاس
from pygame import mixer
from pygame.mixer import Sound
# تهيئة الموديول
mixer.init()
# عمل اوبجيكت من الكلاس Sound
file_sound = Sound("music.mp3")
# تشغيل الملف الصوتي (الاوبجيكت)
file_sound.play(-1)