اتفرجت عليه اكتر من مره وبردو مش فاهم الرسمه اللي المستر بيرسمها اللي التشعوبيه ارجو لو المستر شاف التعليق بتاعي ياريت المستر يشرحهالي بطريقه ابسط ويدني مثال او لو حد غير المستر وشاف الرساله ياريت يفهمني الرسمه والمنطق علشان مش فاهم والرسمتين كمان مش واحده
عادي ي صديقي ولا كأنك شوفت الرسمة …
المهم ف كل دا الشرط ال يخلي الكرة تعكس اتجاهاا
الكرة بتمشي ع احداثيات احنا بندهالها …زي الرسم دي
لما تقول x=2 ,y=3 يبقي الكره هتكون ف المكان دا بالضبط…
طيب بالنسبة لما تصطدم …
الكرة لما تصطدم اكيد مش هترتد ع نفس الاتجاة ارتدادها هيكون العكس …
دا بالضبط ال هيحصلها …
بالتالي لما تصدم ف الحائط ال عند محور y …هنخلي القيمة بتاعته بالسالب عشان تعكس اتجاه الكرة…
وهكذا ع محور x
شكرا جدا ليك طب بالنسبه لصتضام الكره في الحاءط اللي هو المضرب المستر كتب if ball.xcore()>=330 and ball.distenc(snake1) ده مثال انها لو اكبر من 50 انا بقي دلوقتي فكرة انها اكبر من 330 د المفروض متتحققش علشان في = لان الكره هتتحرك من الصفر لحد متوصل عند الشرط اللي المستر قال عليه فاذ شرط اكبر من مش هيتحقق امال لي بقي قال اكبر من وهو مش هيتحق طب ما كان يقول تساوي تساوي وخلاص وايه علاقه ان محور ال x اكبر من 330 او تساوي بي مسافه الكره بالمضرب مهو لو بتساوي بص انا مش فاهم الشرط
صدقني الموضوع ابسط مما تتصور.
المستر حاول يكتب كود بطريقة تخلي الكرة لما تصطدم بالمضرب ترتد تاني … ف عمل شرطين عشان بالبلدي ميبقاش ليها مفر…
بص تخيل معايا احنا عاوزين نتحقق من اصطادم الكرة بالمضرب اليمين
الكود هيبقي كدا
if (ball.xcor() > 330 and ball.distance(r_paddle)<50)
نفس الكلام ف المضرب اليسار
if (ball.xcor() < -330 and ball.distance(l_paddle)<50)
لكن المستر جمع الكودين مع بعض لان مش محتاجه سطرين كود مادام نفس الاكشن هيحدث … ال هما هنعكس الاتجاة…
جزاك الله كل خير *****
عفوا اخي…اتمني اكون ساعدتك